Præsentation af gruppe 5

I gruppe 5 er træningen planlagt udfra, at man ved at følge træningsprogrammet, vil kunne løbe et halvmarathon på under. 1 time og 50 minutter (og 10 km på under 50 minutter)

Gruppe 5´s træningsplaner finder du her.

Træningen er bygget op omkring tre komponenter:

Udholdendhedstræning, hvor kroppens evne til fedtforbrænding og kredsløbet forbedres. Dette gøres primært om lørdagen, hvor man træner ”Long Slow Distance Running”. Turene er som regel af længere varighed (1-2 timer) og tempoet 5:40 – 6:00 min/km. (Snakketempo)

Mælkesyretræning, hvor vi træner musklernes evne til at arbejde med hård belastning i længere tidsrum. Her løber vi en tur på en god times tid = Tempoløb.

Træning af maximal iltoptagelse (forbedring af konditallet). Dette foregår med forskellige former for intervaltræning, hvor der trænes tæt på maksimum i kortere perioder.

Ca. 2 gange om måneden er der fælles fartlege på tværs af gruppe 3, 4 og 5 (dog ikke i vintermånederne)

Ved intervalløb og tempoløb er der altid 2 km opvarmning og afjog i tempo 5:40 – 5:50.

Ved opvarmning må INGEN overhale træneren. Ved start af afjog vendes der rundt for at samle op efterhånden som man når afjok-startstedet. Når alle er samlet følges man hjem og ingen må overhale træneren.

Ved tempo– og intervalløb løbes der i individuelt tempo.Man skal være indstillet på, at der er risiko for at man kan komme til at løbe alene i tempodelen. Det er derfor en god ide, at man kan ruten. (som kan ses her)

Trænere i gruppe 5 er Kim Rasmussen og  Morten Beyer.